Katainen ja Urpilainen ovat olleet piilossa siitä asti, kun tilauksen menetys ranskalaisille tuli julkisuuteen. Saadaan sitten nähdä, tyydyttääkö edes Vapaavuoren lupaama tiedotus ratkaisevista liikesalaisuuksista niitä, jotka on vihittyjä näihin salaisuuksiin.
Toistaiseksi tiedämme vain, että "hallitus on tehnyt kaiken voitavansa". Saarikangas esitti aika raskaita kommentteja siitä, miten hallitus on hoitanut asiaa. Lapintie oli tyytyväinen hallituksen lupaamaan innovaatiotukeen, vaikka hallitus ei luvannut entiseen mitään lisää.
Nyt pelätään Suomen menettävän koko laivateollisuutensa tämän jälkeen. Sitten varmaan aletaan puuhastella tuulimyllyjen kanssa, mutta niillä ei saada korvattua menetettyjä työpaikkoja saati parannettua kauppatasetta tai tyydytettyä teollisuuden energiatarvetta. Soini kommentoikin, että näin Suomesta ollaan tekemässä vihreää paratiisia, jossa ei ole muuta kuin suden ulvontaa.
Hallituksen lupaus Ranskan tukien selvityksistä on täysin turhaa. Isolla maalla on isommat pelinappulat, joilla se voittaa Suomen aina halutessaan. Epäilyttää kyllä, ettei ranskalaisella telakalla ole tarvittavaa teknistä osaamista ja toimivaa infrastruktuuria. Eihän Arevan ydinvoimalaprojektikaan Olkiluodossa valmistu koskaan. Toisaalta STX voi määrätä Turun telakan luovuttamaan kaikki suunnittelutiedot ranskalaisille. Painostuskeinoja on toimitusjohtajan erottaminen tai telakan sulkeminen. Ei siis auta, vaikka Suomessa ei oltaisikaan kiinnostuneita avittamaan Ranskan telakkaa.
Seuraavassa on kooste Uuden Suomen uutisista, jotka käsittelevät episodia.
Anttila: Hallitukselta ”väärä selitys” STX-jupakassa
3 kommenttia:
Mutta entäpä jos emo-STX ja Turku erikseen ovat lähes selvitystilassa? Taidettiin haluta valtio (lue: veronmaksajat) pääomittamaan huonoa bisnestä. Minusta hallituksen päätös oli jämäkkä ja oikea.
Onhan se nuinkin. Pakko myöntää sen olevan epätervettä bisnestä, kun asiakaskin on tarjonnut osamaksuksi vanhentunutta risteilijää, jolle lännestä ei löydy markkinoita.
Seuraavaksi nousee kysymys, mikä on sen jälkeen Hietalahden telakan kohtalo, jos ja kun Turun telakka lopettaa. Hietalahden telakka tekee vain pikkubotskeja max 34 m leveitä risteilijöitä ja jäänsärkijöitä. Telakan omistaa puoliksi Venäjän valtion yhtiö ja STX Finland. No ehkä isokenkäisiä telakan puolustajia löytyy stadista enemmän kuin Turussa.
Nyt on vaarassa kadota maasta melko paljon erikoisosaamista. Niinistö sanoi eilen puheessaan, että meillä ei ole varaa jäädä pois arktisen alueen projekteista (koillisväylä). Mitä se osallistuminen sitten on, jos ei voi edes jäänsärkijöitä enää tehdä? Puolalaisetko tai ranskalaisetko ne osaa tehdä meitä paremmin?
Pahhaan aikhan ossuu telakoitten alasajo. Rautakourista meleko vaikia kouluttaa vaikka "ängry pöörtsin" kehittäjiä. Mie oisin lainannu, vaikka oiski eu rähissy, prkl.
Lähetä kommentti